Met zelfvertrouwen de menopauze door

Nieuws

Categorie Nieuws
Met zelfvertrouwen de menopauze door
Met zelfvertrouwen de menopauze door

Volgens officiële gegevens heeft 80% van vrouwen na de overgang, nadat de menstruatie is gestopt, last van andere klachten. Wat kunt u doen om uw dagelijkse leven tijdens de menopauze te veraangenamen?

 

Alle vrienden, collega's op kantoor, de echtgenoot of de omgeving van een vrouw in de overgang hebben weleens gehoord over de kwellingen van deze cruciale en vaak lastige periode voor vrouwen. Hoewel iedereen weet van de bekende opvliegers, wordt er nog veel onzin over het onderwerp verteld. Deze fase in uw leven hoeft echt niet zo vervelend te zijn.  

 

Wat is de menopauze?

De menopauze treedt meestal op bij vrouwen rond 50 jaar. Het verschijnsel wordt omschreven als het stoppen van de eisprong, de afname van de productie van geslachtshormonen (oestrogenen en progestagenen) en daarmee het (geleidelijk aan) wegblijven van de menstruatie.

 

De menopauze wordt voorafgegaan door veranderingen in de menstruatiecyclus. Veranderingen die soms gepaard gaan met bepaalde ongemakken zoals stemmingswisselingen, angst, opvliegers of klachten over de urinewegen als gevolg van een verslapping van het perineum. Genoemde ongemakken kunnen enkele jaren aanhouden. Deze zogenaamde pre-menopauze verschilt sterk van vrouw tot vrouw. Sommige vrouwen hebben zelfs nergens last van totdat de menstruatie plotseling stopt.

Behandelingen voor de menopauze worden alleen maar voorgeschreven als deze diagnose daadwerkelijk is gesteld.

 

Wel of geen hormonale behandeling?

Hormonale substitutietherapie (HST)werd lange tijd beschouwd als een wondermiddel om de klachten tijdens de menopauze te verlichten. In 2002 kwam deze therapie echter in opspraak, nadat twee Amerikaanse en Engelse onderzoeken de therapie in verband brachten met het ontstaan van borstkanker. Sindsdien wordt deze hormoonbehandeling minder snel voorgeschreven. Recent onderzoek onder westerse vrouwen van gemiddeld gewicht toonde bovendien een verhoogd risico op borstkanker aan: één extra geval per 50 vrouwen bij een hormonale behandeling van vrouwen van 50 jaar en ouder en gedurende 5 jaar.Dit risico kan nog enkele jaren daarna aanhouden, dus zelfs als de behandeling is gestopt. Al lijken deze resultaten alarmerend, het is belangrijk een hormonale behandeling per individuele situatie af te wegen en rekening te houden met het type behandeling, zoals het gebruik van gecombineerde hormonen of niet, de medische familiegeschiedenis en de omvang van de dagelijkse ongemakken.

 

Eén op de twee vrouwen heeft vanaf haar vijftigste levensjaar last van kwetsbare botten. Een regelmatige inname van oestrogeen zou de kans op osteoporose, het risico op fracturen verminderen en het botverlies dat optreedt na de menopauze vertragen. Maar er zijn ook andere manieren om osteoporose te voorkomen, zoals het volgen van een dieet dat rijk is aan calcium en vitamine D.

 

Op advies van de gezondheidsautoriteiten, wordt hormoontherapie steeds meer op recept en op maat voorgeschreven. Hierbij wordt rekening gehouden met bepaalde absolute contra-indicaties, die van geval tot geval worden bestudeerd. Voor elke vrouw worden de individuele voordelen en risico’s nauwkeurig afgewogen en dit dient ook met haar besproken te worden. Over het algemeen wordt een hormoonbehandeling overwogen wanneer de klachten zoals opvliegers, stemmingswisselingen of vaginale droogheid de kwaliteit van leven van de vrouw aanzienlijk verminderen. In alle gevallen wordt de minimale effectieve dosis aanbevolen en voor een zo kort mogelijke periode.

 

Zijn er andere oplossingen dan hormoontherapie?

 

Om de ongemakken tijdens de overgang te bestrijden, wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar voedingssupplementen, kruidentherapie en in het bijzonder naar fytohormonen (plantenhormonen die door planten worden geproduceerd). Deze planten die de werking van hormonen nabootsen, variëren in effectiviteit. Hun werkzaamheid is afhankelijk van de intensiteit van de klachten, het soort klacht en het vermogen van de darmflora om de bestanddelen van bepaalde planten om te zetten in actieve ingrediënten. Er wordt gebruik gemaakt van bijvoorbeeld lijnzaad, hop, sojabonen of andere planten zoals salie, die meestal verwerkt worden in de vorm van voedingssupplementen. Kruidenpreparaten op basis van zilverkaars worden door de Wereldgezondheidsorganisatie bijvoorbeeld erkend als middel tegen opvliegers, slaapstoornissen en prikkelbaarheid tijdens de overgang. Zilverkaars is een plant die lang door indianen werdt gebruikt om menstruatiepijn en pijn tijdens de bevalling te verlichten.

 

Er zijn enkele contra-indicaties voor de toepassing van fytohormonen, zoals in geval van kanker of bij een voorgeschiedenis van borst-, eierstok- of baarmoederkanker. In alle gevallen is belangrijk om een arts te raadplegen. De arts kan u vertellen in welke samenstelling en dosis een preparaat in uw geval geschikt is.

 

Ook andere natuurlijke producten hebben bepaalde gunstige eigenschappen. U kunt hierbij denken aan saffraan, bekend om zijn positieve werking op de gemoedstoestand. Of omega-3, een vetzuur dat onder andere in vis zit. Door enkele maanden voedingssupplementen met omega-3 in te nemen, kunnen opvliegers en emotionele instabiliteit verminderen.  Bepaalde voeding heeft ook een positieve uitwerking op overgangsklachten. Met kleine aanpassingen in uw levensstijl, hoeft u niet meer op te zien tegen de menopauze. Volg het advies van diëtisten op en beperk het gebruik van koffie, thee en alcohol. Geconcentreerde suikers in desserts, gebak en andere lekkernijen veroorzaken snelle veranderingen in het glucosegehalte in het bloed. Opvliegers zijn een reactie op deze ontregeling van de bloedsuikerspiegel.

 

Hoe kunt u voorkomen dat u aankomt tijdens de menopauze?

Tijdens de overgang zien we vaak lelijke vetrollen ontstaan in de buikstreek. De afname van de oestrogeenspiegels, de frequente verandering in eetgewoonten tijdens deze periode en de afname van de basaalstofwisseling (energieverbruik van personen in rust), zijn een reeks factoren die het moeilijk maken om af te vallen. Met een uitgebalanceerd en gericht dieet kunt u deze natuurlijke veranderingen van het lichaam beïnvloeden en uw wespentaille behouden, althans bijna. Kies voor een ​​dieet dat rijk is aan voedingsstoffen, vezels en hoogwaardige eiwitten zoals eieren, gevogelte, peulvruchten, gewone vis, zeevruchten, kaas met weinig vet of tofu. Vermijdt daarentegen trans- en verzadigde vetten zoals gebak, vleeswaren, vet vlees of kaas.

 

Heeft de menopauze invloed op uw seksleven?

Een meerderheid van de vrouwen heeft na haar vijftigste levensjaar nog een actief seksleven, in tegenstelling tot wat er vaak wordt gedacht over libido en seks bij vrouwen tijdens de overgang. Veranderingen in het gedrag en eventuele belemmeringen op dit gebied, blijken eerder voort te komen uit angst. Voor bepaalde fysiologische verschijnselen, zoals vaginale droogheid of frequentere schimmelinfecties na de leeftijd van 50 jaar, kan het gebruik van een glijmiddel of een behandeling met antischimmelmiddelen nodig zijn. Maar de biologische en hormonale veranderingen die gepaard gaan met de menopauze hebben absoluut geen effect op het seksuele gedrag of het libido van vrouwen. De menopauze hoeft een bevredigend seksleven dus absoluut niet te belemmeren.

 

Deel dit artikel :



Vind woonzorg voor ouderen