Met welke voeding kunt u rimpels voorkomen?

Nieuws

Categorie Nieuws
Met welke voeding kunt u rimpels voorkomen?
Met welke voeding kunt u rimpels voorkomen?

Bepaalde voedingsmiddelen vertragen het verouderen van onze cellen. Wat moeten we eten om ervoor te zorgen dat onze huid gezondheid en welbevinden uitstraalt? Of u nu bijna veertig bent of al op leeftijd, ook u ontkomt er niet aan dat er op termijn fijne lijntjes rond uw ogen, uw lippen of op andere plaatsen in uw gezicht verschijnen. Laten we eerst in ons dagelijkse boodschappenmandje kijken voordat we meteen naar de eerste de beste antirimpelcrème grijpen. We vinden er vast enkele etenswaren waarmee we een mooi perzikhuidje kunnen krijgen.

 

Volgens recente wetenschappelijke studies en de bevindingen van de meeste artsen, vinden we de meeste adviezen voor onze gezondheid gewoon op ons bord. Tegenwoordig is het mogelijk om gezond en lekker te eten met een paar gerichte tips te combineren. Van de eetgewoonten die typisch zijn voor bepaalde culturen en geografische regio's, is bijvoorbeeld de mediterrane keuken heel populair. Deze keuken is rijk aan verschillende soorten vis, fruit en groenten, en daarmee niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor het uiterlijk.

 

Wat versterkt de veroudering van onze huid?

 

Leeftijd maakt de huid gevoeliger voor oxidatie. Vrije radicalen die vrijkomen in verschillende alledaagse situaties, zoals stress, vervuiling, roken, zonlicht, ontstekingen, ademhaling, infecties of te rijke voeding, beïnvloeden bovendien onze gezondheid en zijn verantwoordelijk voor het verouderen van onze cellen.Door het eten van meer voedingsmiddelen met antioxidanten kunnen we dit verschijnsel vertragen, de schadelijke effecten van vrije radicalen tegengaan en vooral een meer elastische huid en een jongere uitstraling krijgen. Om de veroudering van onze huid te vertragen en ons lichaam gezond te houden, is het belangrijk dat we bij al onze maaltijden groenten en fruit eten en dus twee of drie keer per dag.

 

Voor welke voedingsmiddelen moet u kiezen?

 

Voedingsmiddelen die een beschermende functie vervullen, bevatten voornamelijk vitamine C, D, E en B9, of foliumzuur, evenals bètacaroteen en vitamine A, koper, zink, ijzer, selenium en mangaan. Hoe gevarieerder onze voeding, hoe groter de kans dat we deze fundamentele vitamines en mineralen op een evenwichtige manier binnen krijgen. Zowel vóór, als in het begin van de winter is het ook goed om vitamine C in te slaan. Vooral citrusvruchten zijn een rijke bron aan vitamine C: denk aan sinaasappels, citroenen, kiwi's, grapefruit. Als u op zoek bent naar een eenvoudig en snel recept voor de hele familie, kies dan voor en gemengde fruitsalade met veel vitamines. Zelfs moeilijke eters kunnen een gezonde fruitsalade vaak wel waarderen. Door een handvol rode vruchten toe te voegen, zoals vlierbessen, bosbessen of zwarte bessen, krijgt ons lichaam flavonoïden binnen die de werking van de kleine bloedvaten stimuleren. Van een goede doorbloeding krijgt uw huid weer kleur. Verwerk ook artisjokken, en met name artisjokharten in uw gerechten vanwege hun sterke antioxiderende werking.

 

Vitamine A wordt in het lichaam aangemaakt dankzij bepaalde voedingsmiddelen die rijk zijn aan caroteen. Vitamine A staat erom bekend dat deze zorgt voor een stralende teint. Caroteen vinden we voornamelijk in wortelen, broccoli, spinazie en paprika.

 

Omega-3 vetzuren zijn verantwoordelijk voor het aanmaken van nieuwe cellen en weefsels. Deze vetzuren komen met name voor in vis en bepaalde oliën zoals koolzaad of olijfolie. Kies zoveel mogelijk voor olijfolie in de keuken om uw lichaam en huid te beschermen.

 

Naast afwisseling in onze maaltijden, zijn er bepaalde Aziatische kruiden die bijdragen aan een gezonde huid. Zo staan kurkuma en kruiden uit de mediterrane keuken zoals tijm, peterselie of basilicum erom bekend dat ze veroudering van de huid af remmen en om hun antiverouderings-, ontstekingsremmende en antioxiderende effecten.

 

Al zijn het geen wondermiddelen, een evenwichtig dieet en goede eetgewoonten hebben veel invloed op onze schoonheid en een gezonde uitstraling. Moderne vrouwen hebben het vaak druk. Zowel druk op het werk als thuis en daardoor hebben zij soms moeite de tijd te vinden om uitgebreid te koken. Eenvoudige handelingen, "verstandig" winkelen en kleine veranderingen in onze dagelijkse gewoonten kunnen al veel effect hebben. Stralend de winter door met een mooie perzikhuid? Dat kan!

 

Deel dit artikel :



Vind woonzorg voor ouderen